§ 40a
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
Níže je vysvětleno z jakých částí se skládá značení pneumatik a jaký význam mají jednotlivé číslice a písmena.
195 - šířka pneumatiky v milimetrech
65 - profilové číslo v procentech (výška pneumatiky v % z šířky pneumatiky) = 195x65%= 126,75 mm
R - konstrukce pneumatiky (R= radiální pneu)
15 - průměr ráfku v palcích
91 - zátěžový index (LI) v kg na jednu pneumatiku (91= 615kg to je 2460kg max. zatížení celého vozu
H - rychlostní index (SI) - (T-190km/h, H-210km/h, V-240km/h)
OWL - bílé obrysy písmen - většinou u 4x4
WSW - bílý tenký pruh na bočnici
RWL - Raised White Letter - bílý nápis na bočnici
RBT - vystouplé černé písmo
BLT - černé písmo na bočnici
RBL - vystouplá písmena bočnice
BSW - černé boční stěny
WWW - široký bílý pruh na bočnici
MWW - bílé pruhy na bočnici - většinou u veteran MOTO - středně široké
SW - úzká bílá bočnice/pruh
OW - oranžový bílý pruh na bočnici
FSL - ochrana ráfku - koncern Michelin
C - ozančení VAN pneumatiky (dodávkové)
XL, RF, REINF - Zkratky eXtra Load a ReinForced označují zesílenou pneumatiku
FR, FP, RPB, MFS, ML - Zkratky označující pneumatiky s ochranou ráfku
MO - v prvovýrobě u vozidel značky MERCEDES
PR - počet pláten (a tím daná zátěž pneu, u nákladních pneu)
SSR, RUN FLAT, DSST ... - označení dojezdové pneumatiky u různých výrobců
M+S - Mud + Snow (bláto + sníh) používá se k označení zimních nebo celoročních pneumatik
HP - výkonné pneumatiky (High Performace)
UHP - vysoce výkonné pneumatiky (Ultra High Performace)
REGUMERAT, RETREAD, REMIX - protektorovaná pneumatika
REGROOVABLE - možnost prořezání dezénu, u pneumatik bez tohoto označení je zakázáno dezén prořezávat!
OWL - Outlined White Lettering - bílý nápis na bočnici
S/T - Sport Truck
A/T - All Terrain - univerzální pneu pro všechny typy terénu
A/S - All Season. - celoroční
M/T - Mud Terrain - pneumatiky do blátivého terénu
H/P - Highway Performace - dálniční provedení
H/T - Highway Terrain - provedení pro dálnici i terén
RHD - Right Hand Drive - pravostrané řízení
DOT - čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby
DEMO - DEMO znamená, že pneu byla nasazená na disku a kolo bylo na vozidle z fabriky, auto najelo na nákladní vozidlo a to jej odvezlo do prodejny aut a tam se pneu z disku demontovala. Takže pneu má najeto pár stovek m a mohou být trošku špinavé, jinak jsou úplně nové s klasickou zárukou a výhodnější cenou.
Další zkratky používané pro označení motocyklových pneumatik:
M/C - MotorCycle - motocyklové pneumatiky
F - Front - přední pneumatika
R - Rear - zadní pneumatika
SW - Slim White Sidewall - tenký bílý proužek na bočnici
WW - White Wall - bílá bočnice
WWW - Wide White Wall - široká bílá bočnice
NWS - Narrow White Stripe - tenký bílý proužek na bočnici
RF nebo REINF - Reinforced - zesílená verze
MBS - Metzeler Belt System - speciální konstrukce výrobce Metzeler pneumatiky pro silné motocykly
SLICK - označení pneumatik pro závodní použití
NHS - pneumatiky nejsou homologované pro použití na veřejných komunikacích
Příklady označení jednotlivých homologací pro prestižní značky:
M0 - homologace pro Mercedes-Benz
J - homologace pro Jaguar
N0 - homologace pro Porsche
* - homologace pro BMW
A - homologace pro Toyotu
A0 - homologace pro Audi
C1 - homologace pro Chrysler
K1 - homologace pro Ferrari
RO1 - homologace pro AUDI QUATTRO
Homologované pneumatiky lze běžně použít i na vozy jiných značek. Pro konkrétní model auta jsou však pláště se shodnou homologací vždy nejbezpečnější volbou.
Homologace litých kol:
Homologovaná litá kola jsou elektrony schválené pro provoz na evropských a českých silnicích pro konkrétní typ automobilu.
V praxi to znamená, že daná alu kola prošla náročnými testy a jsou schválená ministerstvem dopravy. Poznáte je podle označení KBA, ABE nebo E v kroužku, za kterým následuje číselná řada.
NĚKTERÁ PRAVIDLA PRO POUŽITÍ PNEUMATIK:
Na jedné nápravě by měly být:
Pneumatiky stejné značky.
Pneumatiky stejného rozměru.
Pneumatiky stejné konstrukce (většina pneumatik je konstrukce radiální).
Pneumatiky se stejným rychlostním indexem.
Pneumatiky se stejným indexem nosnosti.
Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmostnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
Symbol---- | Max. rychlost (km/h)---- | Symbol---- | Max. rychlost (km/h) |
L | 120 | T | 190 |
M | 130 | U | 200 |
N | 140 | H | 210 |
P | 150 | V | 240 |
Q | 160 | W | 270 |
R | 170 | Y | 300 |
S | 180 | ZR | <240 |
Load Index ---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- | Load Index---- | Zátěž v kg---- |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
109 | 1030 | 124 | 1600 |
Označení homologace | Značka vozu |
(+) | homologace pro ekologicky zaměřené vozy koncernu Volkswagen AG, do něhož patří tyto značky: Volkswagen, Audi , Bentley, Bugatti Automobiles, Porsche, Lamborghini, MAN, Scania, SEAT, Škoda Auto |
* | BMW |
*1 | |
I* | |
A | Toyota |
A2A | Aston Martin – AMV8 |
A4A | Aston Martin – Rapide |
A5A | Aston Martin – DB11 |
A6A | Aston Martin – Vantage |
A7A | Aston Martin |
A8A | |
ALP | BMW Alpina |
AM4 | Aston Martin |
AM8 | |
AM9 | |
AMP | |
AMR | |
AMS | |
AMV | |
AMX | |
AO | Audi |
AO1 | |
AO2 | |
AOE | |
AOE1 | |
AR | Alfa Romeo |
ARR | |
B | Bentley |
B1 | |
BC | |
BL | |
C+ | Volkswagen elektricé vozy |
C1 | Chrysler |
DA | Dacia |
F | Ferrari |
F01 | |
F02 | |
F03 | |
F04 | |
FI | Fiat |
FI JE | Fiat Jeep |
FO | Ford |
FO1 | |
FO2 | |
FP | |
GOE | Hyundai Genesis |
HN | Hyundai |
N0 | Acura NSX |
HO | Honda |
HP | Pagani Huayra |
i | Nio |
J | Jaguar |
JE | Jeep |
JLR | Jaguar Land Rover |
JP | Jeep – Compass |
JRS | Jaguar model XKR-S |
F | Ferrari |
F1 | |
F2 | |
F3 | |
F4 | |
L | Lamborghini |
L1 | |
LM1 | Lucid Air |
LR | Land Rover |
LR1 | |
LR2 | |
LR3 | |
LR4 | |
LR5 | |
LS | Lotus Exige S Lotus |
LTS | |
M3 | BMW M3 |
MB1 | Mercedes |
MC | Mc Laren |
MC-C | |
MC1 | |
ME2 | Dallara |
MGT | Maserati |
MGT1 | |
MO | Mercedes |
MO1 | Mercedes AMG |
MO1 A | |
MO1 B | |
MOE | Mercedes |
MOE-S | |
MO-P | |
MO-S | |
MO-V | Mercedes dodávky a pick-up |
N0 | Porsche |
N1 | |
N2 | |
N3 | |
N4 | |
N5 | |
NA0 | |
NA1 | |
NC0 | |
ND0 | |
NE0 | |
NF0 | |
NI | Nissan |
NR1 | |
OE | Škoda nebo Original Equipment |
OP1 | Opel |
PO1 | Porsche dodatečná specifikace |
POL | Polestar 2 |
R | Renault |
RE | |
RE2 | |
RO1 | Audi Quatro |
RO2 | |
RIV | R1S |
RS | Renault Megane |
SK | Škoda |
T0 | Tesla |
T1 | |
TO | Toyota |
TPC | Cadilac |
VOL | Volvo |
VW | Volkswagen |
KDY A PROČ PŘEZOUT NA ZIMNÍ PNEUMATIKY:
- zimní pneumatiky doporučují odborníci používat již v období, kdy se vnější teploty pohybují pod +7°C.
- největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky až na první sníh. 80% provozu v zimních podmínkách probíhá na nezasněžené vozovce. Kritériem pro přezutí je proto teplota. Při teplotách pod +7°C směsi z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztrácí svoji pružnost a ztvrdnou a významně se tak snižuje její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik se rozhodně vyplatí.
- testy prokázaly, že za nízkých teplot dosahují zimní pneumatiky mnohem lepších výsledků při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.
- zimní pláště mají také daleko lepší záběrové a samočistící vlastnosti.
- moderní směs zimní pneumatiky je na bázi siliky, která se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má tak mnohem vyšší přilnavost zejména na zledovatělé vozovce.
- lamelová konstrukce zimní pneumatiky poskytuje daleko lepší záběr ve sněhu než pneumatika letní. Více drážek lépe odvádí vodu a snižuje se tím možnost aquaplaningu.
- nový zákon o pozemních komunikacích nařizuje používání zimní výbavy (zimní pneumatiky nebo řetězy). Tyto úseky jsou označeny dopravními značkami. Na těchto úsecích je použití zimních pneumatik stanoveno v období od 1. Listopadu - 30. dubna.
- mějte na paměti, že v případě Vámi způsobené dopravní nehody v takto označeném úseku neriskujete jen pokutu, ale i problémy s pojišťovnou. Už se takové případy objevily.
CO JE TO SILIKA:
Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, která nahrazuje saze. Výhodou siliky oproti sazím je, že silika má menší vnitřní tření a tím snižuje valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (-30 stupňů), čím zabezpečují dosažení požadovaných vlastností v zimních podmínkách. Všeobecně pneumatiky se silikou vykazují lepší jízdní vlastnosti a delší výdrž.
TVARY DEZÉNŮ:
Symetrický - Symetrický tvar pneumatiky umožňuje na vozidle libovolnou pozici. Je určena pro vozy nižší a střední třídy (omezeně i pro vozy vyšší kategorie).
Směrový (šípový) - Na každé pneumatice je šipkou označen směr běhu pneumatiky, který je nutno dodržet.
Asymetrický - Je určen pro vozy střední a vyšší kategorie a vyrábí v provedení "komfortní" i "sportovní". Vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. Tato pneumatika má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside - inside), kterou je třeba při montáží dodržet.
Asymetrický - směrový - Poměrně vzácný dezén používaný na drahé sportovní vozy. Tyto pneumatiky s kombinovaným dezénem jsou označeny šípkou a navíc levou a pravou stranou. Musí být montovány na správnou stranu vozidla, tj. vlevo nebo vpravo a po směru šipky, aby byly dodrženy obě výše uvedené zásady montáže.
HLOUBKA DEZÉNU:
Zákonem povolená minimální hloubka dezénu je stanovena na 1,6 mm v letním i zimním období. V zimním období se však doporučuje výška dezénu minimálně 4 mm.
RIZIKA OJETÝCH PNEUMATIK:
V letním období se na ojetých pneumatikách podstatně zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu (ztráta kontaktu pneumatiky s vozovkou) a zvyšuje se brzdná dráha.
V zimním období stoupá riziko smyku a snížení ovladatelnosti vozidla.
MOŽNÉ ZÁVADY PNEUMATIK:
Ojeté kraje - příliš nízký tlak v pneumatice.
Ojetý střed - příliš vysoký tlak v pneumatice.
Ojetý jeden kraj - špatně seřízená geometrie.
Nerovnoměrné opotřebení - signalizuje závadu tlumičů.
Opotřebené jedno místo - vzniká při probrzdění pneumatiky (auto se dostalo do smyku).